Herkese tekrar merhabalar :) Bu yazımda sizlere DSG şanzımanın çalışma prensibinden ve kullanımından bahsedeceğim.
DSG (Direct Schalt Getriebe - Direct Shift Gearbox)
Bildiğiniz gibi DSG halk arasında her ne kadar tam otomatik şanzıman olarak anılsa da aslında çift kavramalı yarı otomatik bir şanzımandır. Bu şanzımanların 6 ileri yağlı ve 7 ileri kuru tip olmak üzere iki çeşidi vardır. 7 ileri olan çeşidi maksimum 250 nm torka dayanabilir. Daha yüksek torkla çalışan motorlarda ise 6 ileri DSG kullanılır.
Bu şanzımanın en büyük özelliği vites geçişlerini hissettirmemesidir. Şanzımanın vites geçişi milisaniyeler içerisinde gerçekleşir. Sürücünün gaz pedalına uyguladığı baskı doğrultusunda araç en uygun vitesi seçer. Buradaki amaç kullanıcıya minimum tüketimle maksimum verim sağlamaktır. DSG şanzımanlı araçların fabrika verilerine bakıldığında aynı modelin manuel şanzımanlısına göre daha düşük yakıt tüketimi sağladığı da rahatlıkla görülebilir.
Şanzıman içerisinde adından da anlaşılacağı üzere iki adet kavrama bulunmaktadır. Kavrama-1 de 1, 3, 5, 7. vitesler, Kavrama-2 de ise 2, 4, 6 ve geri vitesler bulunmaktadır. Daha önceki otomatik şanzımanlar yazımda da bahsettiğim gibi, araçta seçili olan vitesin bir önceki ve bir sonraki vitesi daima hazırda tutulmaktadır. Bu yüzden vites geçişi çok hızlı gerçekleşir.
Şanzımanın 6 farklı modu bulunmaktadır. (P, R, N, D, M, S)
Park Modu: Araç park edildiğinde aracı terk ederken kullanılır. Vites P konumundayken araç tekerlekleri kilitlenir ve aracın hareketine izin verilmez. Bu moddan çıkmak için frene ve vites topuzunun önündeki tuşa basılmalıdır.
Reverse Modu: Aracın geri vites modudur. Yalnızca vites topuzunun önündeki tuşa basılarak bu mod seçilebilir.
Neutral Modu: Aracın boş vites modudur. Kısa süreli duraklamalarda ya da aracın veya şanzımanın arıza durumlarında kullanılır.
Drive Modu: Aracın ileri vites modudur. Araç bu moddayken vites seçimlerini otomatik olarak yapar.
Manual Modu: Yine aracın ileri gitmesini sağlayan moddur. Fakat vites seçme işlemini kendiniz vites kolunu ileri-geri iterek ya da aracınız destekliyorsa direksiyonun arkasındaki kulakçıklar yardımıyla yapmanız gerekir. Bu moda geçiş için önce D modu seçilir, daha sonra vites kolu sağa itilir.
Sport Modu: Araç bu moddayken vites değişimlerini otomatik olarak yükseltir. Spor bir sürüş için araç vites değişimini yüksek devirlerde gerçekleştirir.
Bu şanzımanın kronik sorunu kalkışta ve bazı durumlarda titreme olayıdır. Eğer şanzımandaki kavramalardan biri veya ikisi zarar gördüyse araç vites seçimlerinde ve sürüş esnasında titreme yapar.
Titremenin çoğu araçtaki genel nedeni 2.vitesin bulunduğu kavramanın kullanıma bağlı olarak aşınması ve görevini tam olarak yerine getirememesidir. Çünkü DSG şanzımanın çalışma prensibine bakıldığında, aracın kalkışında gaza dokunulduğu anda 2.vitese geçtiği görülür. Buradan aracın kalkışı için aslında 1.den çok 2.vitesi kullandığı anlaşılmaktadır. Yine aynı şekilde araç düşük hızlarda ilerlerken (durmaya yakın hızlarda bile) hala 2.vitesi kullanır. Bu yüzden şanzımandaki büyük yük 2.vitese bindiği için kavramada aşınma meydana gelir.
Titremenin diğer nedenleri ise yokuş kalkış desteği standart olarak bulunmayan araçlarda (örneğin ilk nesil Polo) eğimli yolda kalkış anında aracın tüm yükünün kavramaya binmesi, şanzımandaki mekatronik ünitenin araç bakımları aksatıldığında görevini yerine getirememesi gibi durumlar olabilir.
Şanzıman herhangi bir arıza verdiğinde onarım için yüksek maliyetler ödemeniz gerekebilir. Fakat aracınız 2 seferden fazla yetkili servis dışında işlem görmediyse şanzıman tamiriniz yetkili serviste iyi niyet garantisi altında sadece işçilik ücreti ödenerek yapılabilir.
Şanzıman ömrünü uzatmak adına şu talimatları uygulayabilirsiniz:
1-Eğimli yolda park ettikten sonra vitesi önce N'ye alıp el frenini çektikten sonra freni bırakın. Böylece aracın tüm yükü balatalara binmiş olur. Daha sonra tekrar frene basıp P moduna alabilirsiniz. Eğer direkt olarak P moduna alıp el frenini çekerseniz aracın tüm yükü şanzımana binmiş olur ve bu , şanzıman ömrüne negatif etki eder.
2-Yokuş kalkış desteği bulunmayan bir araç kullanıyorsanız yokuşta kalkarken mutlaka el freni kullanın. Yine üstteki maddede anlatılan prensiple, aracın tüm yükü balatalara bineceğinden şanzımana binen yük en aza indirgenecektir.
3-Aracınızın bakımlarını mutlaka yetkili serviste yaptırmaya özen gösterin. Şanzıman sistemi yazılımsal olarak ta detaylı bilgi gerektirdiği için aracınızı acemi bir ustaya emanet etmeyi eminim istemezsiniz :)
4-Araç durmadan vitesi kesinlikle N-R-P modlarına geçirmeyin. Aksi takdirde mekatronik ünitenin bozulmasına sebep olabilirsiniz.
Yazımı detaylı şekilde güncelleyeceğim. Okuduğunuz için şimdiden teşekkür ederim :)
Detaylı ve aydınlatıcı bilgilerinden dolayı teşekkür ederim
YanıtlaSil